Cyklen

BMX – cyklen der bruges til konkurrence

OVERORDNET KRAV:

1a. Fælgstørrelse på konkurrencecyklen i standard klasserne skal normalt være 20" i diameter. Den totale diameter på hjulet, med oppustet dæk, skal mindre end 22 1/2“ (57 cm).

Den totale diameter på hjulet, med oppustet dæk, skal i cruiser klasserne være mindst 22 1/2“ (57 cm). Den totale diameter på hjulet, med oppustet dæk, må ikke være større end 26" i diameter.

1b. BMX-cykler med 20“ hjul må kun bruges i standard klasserne. Cruiser-cykler må kun bruges i cruiser klasserne.

1c. Cyklen stel skal være tilstrækkelig stærk til at modstå belastningerne under konkurrence. Cyklen må ikke have revnede eller bukkede steldele eller svejsninger som er revnet eller på anden måde defekte.

1d. Kædeskærm, pegs, skærme, metalpynt, vingemøtrikker, enhver overflødig svejset eller fastgjort fittings som f.eks. kædeskærmsbeslag, reflekser og andre skarpe fremtrædende genstande er ikke tilladt.

1e. Alle dele skal være ordentlig fastgjort til cyklen.

STYR:

2a. Maksimum bredde af styret på både standard cykel og cruiser er 74 cm (29“).

2b. Maksimum højde på styret på både standard cykel og cruiser er 30 cm (12“).

2c. Håndtag er obligatorisk og skal dække styrets ender fuldstændigt.

2d. Styr som er revnet eller bukket (ud over det originale) er ikke tilladt.

FORGAFFEL:

3a. Forgaflen skal dreje frit i styrelejerne uden at binde og uden overflødigt slør.

3b. Frempinden må ikke være hævet mere end producentens anbefaling, eller mere end

5 cm, hvis max. højde ikke er angivet på frempinden.

HJUL:

4a. Hjulene skal overholde specifikationerne i punkt 1, bortset fra undtagelse nævnt under punkt 4b.

4b. Cyklerne til kørere på 6 år og under må have hjul mindre end 20“.

4c. Hjulene skal være udstyret med det komplette antal egere som nav og fælg er beregnet til. Egerne skal være korrekt opspændt og hjullejerne skal være justeret, så der ikke er mærkbart slør.

4d. Dækkene skal være i et stykke og have et mønster der er godt nok til at producere tilstrækkeligt bid på den overflade som den pågældende bane har.

4e. Dækkene skal være pumpet tilstrækkeligt til at give sikker kørsel under løb.

4f. Quick release aksler anbefales ikke, men må bruges hvis udløserarmen er sikret i låst position med tape eller strips.

BREMSER:

5a. Alle cykler skal være udstyret med en effektiv bagbremse. Denne kan aktiveres med fod eller hånd.

5b. Momentarmen på en fodbremse skal være sikkert fastgjort til stellet med en klampe der går helt rundt om bageste stelrør. Fastgørelsen af momentarmen til et øje der er loddet eller svejset til stellet er ikke tilladt.

5c. Bremsekablet skal være fastgjort til stellet.

5d. Forbremse er tilladt men ikke krævet.

5e. Enden af håndbremsekablet skal være afrundet eller tildækket på sådan en møde at det ikke udgør en fare.

5f. Alle frie kabelender skal være afsluttet så de ikke flosser.

SÆDET:

6a. Sædebetrækket skal være konstrueret at materiale der er tilstrækkelig stærk nok til at siddefladen ikke gennemtrænges af sadelpinden.

6b. Sædet skal være fastgjort til sadelstangen, gerne med en klampe. Bolten som holder klampen må ikke rage mere end 5 mm ud.

KRANK, PEDALER OG TRANSMISSION:

7a. Kranke skal bestå af 1-, 2- eller 3-delt konstruktion. Pedalarmslængden er fri så længe den ikke går udover cyklens frihøjde.

7b. Krankaksellejerne skal være justeret så kranken løber let og uden ekstraordinært slør.

7c. Pedalerne skal være sikkert monteret på pedalarmene, og justeret så der ikke er slør mellem pedal og pedalaksel. Pedalakslerne skal være tilstrækkelig stærke til at modstå belastningerne under konkurrence.

Takkerne på pedalen skal være tilstrækkelig spidse og fremtrædende, at de giver et effektivt fodfæste uden af være så skarpe at de udgør en sikkerhedsrisiko. Tåclips og stropper er ikke tilladt. Dog er ”Interlocking pedal-cleat systems”/”klik-pedaler” ved nationale løb tilladt for expertkørere fra det år de fylder 13, og for cruisere det år de fylder 15 år. Når en kører

anvender ”klik-pedaler”, skal han til enhver tid være i stand til at demonstrere overfor en official, at han kan klikke i og ud af pedalen, uden problemer. Det er tilladt at træne med klik uanset alder.

7d. Det er tilladt med flere gear.

POLSTRINGER:

Følgende polstringer på mindst 1 cm tykkelse anbefales:

8a. En polstring på styrets tværstang

8b. En polstring på styrstammen

8c. En polstring på det øverste stelrør.

Yderligere information